top of page

FAQ

Hieronder kan u de meest gestelde vragen terugvinden. Indien het antwoord op uw vraag hier niet tussen staat, aarzel dan niet om contact op te nemen ! Vragen stelt u bij voorkeur via mail. Ik doe mijn best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

  • Is er tussenkomst van de mutualiteit voorzien?
    Enkel de behandelingen 'medische acupunctuur' komen in aanmerking voor terugbetaling door de mutualiteit. De meeste mutualiteiten voorzien een terugbetaling van 10 euro per sessie voor acupunctuur met een maximum aantal sessies per jaar. Hoeveel sessies dit zijn, verschilt bij elk ziekenfonds. CM voorziet momenteel nog geen terugbetaling voor acupunctuur.
  • Welke betaalmogelijkheden zijn er?
    In de praktijk kan je betalen met payconic , bancontactapp of cash. Betalen met de bankkaart is in de praktijk nog niet mogelijk.
  • Heb ik een verwijsbrief nodig?
    Om een afspraak te kunnen maken in mijn praktijk te Langdorp heeft u geen verwijsbrief nodig. OPGELET ! De eerste consultatie voor kaakpijn gaat steeds door te tandartspraktijk Gysemans te Tielt-Winge. Hiervoor is wél een verwijsbrief nodig van uw eigen tandarts, huisarts of kinesist. Het is aangewezen eerst door uw eigen tandarts te laten uitsluiten dat de kaakpijn niet veroorzaakt wordt door een tandheelkundig probleem. Aangezien de tandartspraktijk een algemene patiëntenstop heeft, zal u hier enkel nog op doorverwijzing terecht kunnen voor de consultaties kaak- en aangezichtspijn. Voor alle andere tandheelkundige behandelingen wordt u terug doorverwezen naar uw eigen tandarts.
  • Ik ben nog in behandeling bij een andere arts, kan dit kwaad?
    De therapieën die in mijn praktijk worden toegepast zijn complementair met de westerse geneeskunde. Inzichten en visies op de geneeskunde vullen elkaar aan. Zowel acupunctuur als de andere gezondheidstherapieën mogen in de meeste gevallen gecombineerd worden met andere behandelingen en zullen juist ondersteunend werken. Gelieve mij altijd op de hoogte te brengen van welke andere behandelingen u momenteel volgt, zodat indien nodig uw behandelende arts geraadpleegd kan worden .
  • Wat als ik te laat kom?
    Gelieve tijdig op uw afspraak aanwezig te zijn. Gaat u toch later zijn, gelieve mij dan een bericht te sturen of voicemail in te spreken. Wanneer er niet meer voldoende tijd rest om de behandeling tot een kwalitatief einde te brengen, zal uw afspraak verplaatst worden naar een ander tijdstip. Afhankelijk van het type behandeling en de duurtijd hiervan kan een vergoeding gevraagd worden ter compensatie van de verloren tijd. Wanneer u meerdere keren te laat komt of niet komt opdagen, kan u een nieuwe afspraak geweigerd worden.
  • Hoe kan ik mijn afspraak annuleren?
    U kan tot 24h op voorhand uw afspraak kosteloos annuleren via email of telefoon. Indien u minder dan 24h op voorhand annuleert, behoud ik mij het recht een vergoeding te vragen ter compensatie van de verloren tijd.
  • Is aangepaste kledij noodzakelijk?
    Voor klankschaalsessies draagt u bij voorkeur comfortabele kledij zonder knopen of ritsen ter hoogte van de buik of rug. Gelieve er rekening mee te houden dat bij acupunctuurbehandelingen punten gebruikt kunnen worden ter hoogte van het hele lichaam. Het beste draagt u los zittende kledij of kledij die u makkelijk aan- en uit kan doen.
  • Moet ik ergens op letten na de behandeling?
    Voor alle behandelingen geldt: 1. Drink nadien voldoende water! 2. Doe geen zware inspanning vlak na de behandeling. Licht bewegen zal eerder gunstig werken, zware inspanning niet. Na de behandeling heeft het lichaam energie en tijd nodig om tot een nieuw evenwicht te komen. Een te zware inspanning na een behandeling kan ervoor zorgen dat de door de behandeling ingezette verbetering verloren gaat of vermindert. Je wordt geadviseerd om de eerstkomende 24 uur ná een acupunctuurbehandeling niet in bad te gaan (douchen is geen probleem). Het komt af en toe voor dat tijdens een acupunctuurbehandeling een haarvaatje geraakt wordt. Op deze plek ontstaat dan een blauw plekje, welke binnen een paar dagen vanzelf verdwijnt.
  • Wat als ik zwanger ben?
    Alle behandelingen kunnen veilig uitgevoerd worden tijdens de zwangerschap. Gelieve mij bij zwangerschap of vermoeden van zwangerschap voor de start van de behandeling op de hoogte te brengen, zodat de behandeling hierop aangepast kan worden.
bottom of page